
Creionul, hârtia sau tehnologia?
Discuţia legată de vârsta cea mai potrivită pentru ca un copil să primească o tabletă este mult mai prezentă acum în spaţiul public decât cea legată de oportunitatea ca un copil să deţină aceste dispozitive.
Un studiu realizat de BitDefender în 2013, arăta că majoritatea părinților cumpără un dispozitiv cu Android pentru copiii lor când aceștia au între 10 și 12 ani, iar tendința arăta, încă de pe atunci, că vârsta scade de la an la an. Statistica arată că cel puțin doi din zece copii primesc un telefon cu Android înainte de 12 ani, iar unul din zece, la 6 sau 7 ani. Deşi sunt încă la vârsta silabisitului, tot mai mulţi copii din clasele primare au, în 2017, un smartphone. Pornind de la această realitate, ca părinți putem doar să ne întrebăm cum putem folosi lucrurile în favoarea noastră. Este absolut clar că nu vom putea ţine copilul departe de tehnologie şi la fel de clar că, dacă am face-o, am afecta, într-o oarecare măsură, modul în care copilul interacţionează cu prieteni şi colegii lui, dar și accesul la acele informații de care are nevoie, în functie de vârstă.
Legat de dezvoltarea sau inhibarea dezvoltării unor aptitudini, discuţie aprinsă între susţinătorii şi opozanţii smartphonului la copii, cercetătorii pun în legătură directă dezvoltatea intelectuală a celor mici cu numărul de cuvinte utile, folosite corect în context, pe care le aude până la 3 ani. Dacă în locul cuvântului, creierul lui este obligat să lucreze doar cu imagini, dezvoltarea copilului va suferi, spun ei. Specialiştii admit, astfel, că există vârste la care copilul nu ar trebui să aibă acces nici măcar la televizor.
Într-un interviu pentru adevărul.ro, Leon Zăgrean, medic şi cercetător, iniţiatorul primului laborator din România dedicat exclusiv neuroştiinţelor, spune că utilizarea instrumentelor de tipul computerului sau a tabletei conduce la supradezvoltarea emisferei cerebrale stângi, în detrimentul celei din dreapta. Emisfera stângă este partea „digitală“ a creierului nostru, cea responsabilă de aritmetică, limbaj, cifre, categorii. Emisfera dreaptă este partea „analogică“, cea a culorilor, formelor, înţelegerii metaforelor şi a nuanţelor.
Dincolo de această realitate, utilizarea în mod excesiv a tabletei sau smartphonului, chiar şi a computerului, în detrimentul hârtiei şi creionului, va duce la pierderea acestei abilităţi. Pentru că scrisul nu este doar o modalitatea de comunicare a informaţiei. Din 2014, 45 de state americane au transformat scrisul de mână în disciplină opţională la şcoli. În locul caligrafiei, elevii vor studia, obligatoriu, programul de tehnoredactare „Word“.
Cu siguranţă că dacă ne întrebăm când am scris ultima data ceva de mână, s-ar putea să realizăm că a fost, eventual, o cerere la administraţie.
În acelaşi timp, însă, digitalizarea învăţământului este o prioritate pentru directorii de şcoli din întreaga Uniune Europeană, arată un studiu realizat la sfârşitul anului 2015 de Centrul Pentru Studii De Dezvoltare Şi Cooperare Internaţională (IDC). Iar autorităţile din România fac paşi destul de clari în această direcţie. Catalogul Electronic este doar un exemplu. Acelaşi studiu arată că dascălii români îşi doresc conţinut digital, manual mai exact, în format digital, dar şi un management al activităţilor şcolare digitalizat. Aşadar, la şcoală, copiii vor deveni, dacă nu sunt deja, utilizatori de tablete, cel puţin. Internet există deja în aproape toate şcolile, în curând va fi chiar în toate clasele.
În acest context, întrebare nu mai este dacă, ci când. Şi cel mai bine ar fi să nu uităm ce. Dacă tot va deveni mai devreme sau mai curând utilizator, este bine să ne gândim ce dispozitiv alegem pentru copilul nostru. Aici, doar calitatea va mai face diferenţa între efectele asupra ochilor, dezvoltării degetelor sau orice altceva ne-a mai pus pe gânduri până acum.